مهمترین قسمت شستشوی رادیاتور شوفاژ :

با انجام مراحل بالا مسیر لوله ها از آشغال و شن و ماسه تخلیه می‌شود ولی برای اینکه داخل پره های رادیاتور ها نیز به همین صورت تمیز شود اولا باید ترتیب اتصال شیلنگ ها را اشتباه متصل نکنید یعنی آب سرد ورودی حتما به شیلنگ رفت متصل شود و آب خروجی از شیلنگ برگشت تخلیه شود.

نکته مهم :

در حین انجام این کار و باز بودن شیر آب ورودی باید از فرد دیگری بخواهید که ابتدا شیر کلیه رادیاتور ها را ببندد و زمانی که شیر کلیه رادیاتور ها بسته شد دیگه نباید آبی از شیلنگ خارج شود وگرنه احتمالا یک شیر باز مانده است و سپس از او بخواهید یکی از رادیاتور ها را باز کند، به این صورت کل فشار آب روی یک رادیاتور افتاده و کاملا تمیز می‌شود و وقتی آب تمیز خارج شد اون رادیاتور را ببندد و یکی دیگر از رادیاتورها را باز کند، به این ترتیب یعنی رادیاتورها را یک به یک باز کند و پس از چند دقیقه رادیاتور جدید را باز کند و قبلی را ببندد کل مدار شوفاژ تمیز خواهد شد.

به این ترتیب وقتی کل‌ فشار آب روی یک رادیاتور باشد کلیه املاح و رسوبات رادیاتور تخلیه خواهد شد

چرا باید دقت کنید که شیر ورودی آب سرد حتما به شیلنگ رفت متصل کرده و از برگشت تخلیه شود؟ 

ببینید شیر رفت رادیاتور در بالا قرار دارد و شیر برگشت رادیاتور در پایین قرار گرفته است، اگر آب به برگشت متصل بشه یعنی باید رسوبات داخل رادیاتور از کف رادیاتور بلند بشه بیاد از شیر رفت که در قسمت بالا قرار دارد خارج شود و چون وزن این رسوبات سنگین هست امکان اینکه تا بالا بیاد را ندارد و داخل رادیاتور می‌ماند. پس بهتره از رفت متصل کنید تا رسوبات که کف رادیاتور هستند با فشار آب براحتی از لوله برگشت که در قسمت پایین هست تخلیه شود.

خوب این بود آموزش رسوب زدایی رادیاتور شوفاژ

توجه جهت پیشگیری از بسیاری مشکلات رادیاتور شوفاژ پیشنهاد میکنم برای اینکه از شر بسیاری از مشکلات پکیج رهایی پیدا کنید حتما یک لیتر از محلول هایی که در بازار وجود دارد با نام پروتکتور و مخصوص ضد رسوب میباشد تهیه کنید و داخل سیستم شوفاژ ها تزریق نمایید ولی در صورت دسترسی نداشتن به این محلول میتونید از یک لیتر ضد یخ اتومبیل برای اینکار استفاده کنید .

طریقه تزریق محلول ضد رسوب و یا ضد یخ اتوموبیل به سیستم شوفاژ :

به داخل حمام رفته و شیر های رادیاتور حوله ای را کاملا ببندید ، دقت کنید شیر برگشت رادیاتور به صورت مستقیم بسته نمیشود و باید ابتدا درپوش پلاستیکی آن را باز کنید و سپس با یک آچار آلن اقدام به بستن شیر برگشت رادیاتور نمایید .
بعد از بستن شیرهای رادیاتور مهره اتصال رادیاتور را کمی شُل کرده تا مقداری از آب داخل رادیاتور تخلیه شود و سپس مهره را محکم ببندید .
مهره زیر شیر هواگیری را کاملا باز کنید و کنار بگذارید (البته چون شیر ها بسته است و مقداری آب رادیاتور تخلیه شده هیچ فشار آبی ندارد پس با خیال راحت مهره را باز کنید) یک قیف کوچک را داخل جایی که مهره را باز کردید بگذارید و محلول ضد رسوب و یا ضد یخ اتوموبیل را براحتی داخل رادیاتور بریزید و سپس مهره را سر جایش ببندید و همینطور شیرهای رفت و برگشت رادیاتور را نیز کامل باز کنید و اجازه بدید با کارکرد پکیج در حالت زمستانی محلول در آب کل سیستم مخلوط شود. با این کار هم پکیج دیگه یه عمر سالم کار میکنه و هم رادیاتور ها دیگه رسوب نمی‌گیرند. و اگر میخواهید خیلی دیگه کار قشنگ انجام بدید یک صافی برگشت هم اگر پکیج ندارد حتما در قسمت شیلنگ برگشت نصب کنید و همچنین یک فیلتر پلی مگنت (ایمرگاز) یا مارک خوب بخرید و در ورودی آب سرد نصب کنید. اگرم فیلتر پلی مگنت پیدا نکردید یک فیلتر پلی فسفات و یک رسوب زدای مغناطیسی در مسیر ورودی آب سرد قبل از پکیج نصب کنید.

من بهتون قول میدم اگر همه این کارها را انجام بدید و چند تا نکته را رعایت کنید مطمئن باشید حالا حالاها نیاز به تعمیرکار نخواهید داشت.
نکات مهم در استفاده از پکیج دیواری :

اول اینکه باید عادت کنید و دمای پکیج و رادیاتور را تا اونجا که ممکنه بیشتر از ۶۰ درجه نزارید چون همونطور که قبلا گفتم و میدونید مولکول های آب تا دمای ۶۰ درجه هیچ رسوبی رو از خود آزاد نمیکنه و در صورتی که عادت کنید دمای پکیج را کمتر از 60 درجه قرار بدید پکیج را از شر بزرگترین دشمنش یعنی رسوب آب حفظ کردید .

نکته بعدی اینکه در سیستم پکیج دیواری بر خلاف آبگرمکن دیواری برای گرم شدن آب مصرفی نیاز است که کلی قطعات مختلف شروع به کار کنند تا یک لحظه آب گرم شود . نکته مهم اینجاست که حتی اگر شما چند ثانیه فقط نیاز به آب گرم داشته باشید تمام این قطعات باالاجبار شروع به کار میکنند . گاهی حتی انقدر فاصله باز بودن آب گرم کم است که حتی آبی که گرم شده به سر شیر مخلوط نمیرسد ولی با اینحال به همون اندازه قطعات شروع به کار کردند . پس با این تفاسیر سعی کنید از این به بعد پ خودتون و خانواده را با این عادت که فقط زمانی شیر آبگرم را باز کنید که قصد استفاده طولانی مدت از آن را دارید و برای مثلا یک لحظه باز کردن آب فقط آبسرد را باز کنید و حتی اگر شیر اهرمی هست دقت کنید اهرم را وسط قرار ندهید زیرا با هر بار باز کردن آبگرم قطعات زیادی در پکیج شروع به فعالیت می‌کنند و هر چند این مدت کوتاه باشد و این مسئله باعث استهلاک بیش از حد پکیج می‌شود.

یه نکته دیگه هم اینکه اگر محافظ برق برای پکیج ندارید همین امروز اقدام به تهیه و نصب یک محافظ زرق نمایید.

نکته آخر اینکه شیرهای رادیاتور را هیچ موقع نبندید و همه رادیاتور ها باز باشند و اگر هوا کمی گرم‌تر شد میتونید از پکیج درجه شوفاژ را کم کنید و اگر گرم‌تر شد بگذارید روی تابستانی و در تابستان هم فقط شیرهای رفت و برگشت زیر پکیج را ببندید. بعدا در مورد علت این کار بیشتر توضیح میدم . امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید . حتما با ارائه نظرات خود ما را خوشحال کنید .

خلاصه جرم گیری رادیاتور شوفاژ :

  1. آب پکیج را تخلیه کنید
  2. شیلنگ های زیر پکیج را باز کنید ولی قبلش روی هر شیلنگ با ماژیک بنویسید برای کدام قسمت است
  3. از سمت راست اول برگشت شوفاژ و دوم ورودی آب سرد و سوم خروجی آبگرم که و چهارم رفت شوفاژ می‌باشد
  4. شیلنگ ورودی آب سرد را بوسیله یک مغزی تبدیل 3/4 به 1/2 ابتدا به برگشت شوفاژ متصل کرده و آب کثیف را از شیلنگ رفت تخلیه کرده و سپس آب سرد را به رفت شوفاژ متصل کرده و از برگشت آب کثیف را تخلیه کنید
  5. در هر مرحله از فرد دیگری بخواهید شیر کلیه رادیاتورها را بسته و یک به یک باز کند و با باز کردن شیر رادیاتور جدید شیر قبلی را ببندد. بدین ترتیب کل فشار آب ورودی روی یک رادیاتور خواهد بود و با برعکس کردن جریان رفت و برگشت مدار رادیاتورها به خوبی تمیز خواهد شد
  6. به ترتیب رادیاتورها را تک تک بازو بست کنید تا کل فشار آب فقط روی یک رادیاتور بیافته و مسیر شوفاژ به خوبی از جرم تخلیه شود
تماس با ما